Vakantie Kroatië: het supboard als symbool van serendipiteit
Dat moment wanneer je in Kroatië bent. En spontaan een supboard koopt bij de dichtstbijzijnde Decathlon. Vervolgens ontdek je bij toeval je nieuwe droom. Uiteindelijk ontdek je nog veel meer.
Eens!
Voordat deze reisblog startte, was de redactie actief in de marketing. In die rol werd er op de radio gesproken over social media. Het ging over de filterbubbel.
Je krijgt op Facebook alleen bepaalde berichten te zien. Vooral posts die aansluiten bij wat je al kent. Of waar je het mee eens bent. Dat komt door algoritmes.
Verschijnen en verdwijnen
Die algoritmes zijn een soort wiskundige recepten. Geautomatiseerde stappen die bepalen wat we bekijken. Het algoritme van (bijvoorbeeld) Facebook werkt met een relevantiefilter. We zien grotendeels ‘relevante’ berichten. Die bij ons passen. Die we waarderen.
- Steeds als we inloggen staan er talloze berichten klaar. Die kunnen we niet allemaal lezen. Dus gaat het algoritme aan de slag.
- Dit is wel relevant, dat niet… Daardoor verschijnen sommige dingen vaker. En verdwijnen andere dingen totaal van je netvlies. Je loopt ze mis.
Ook berichten van vrienden worden gefilterd. Het kan zijn dat je van enkele vrienden alles ziet. En van overige vrienden alles mist. Je krijgt toebedeeld wat je eerder hebt gewaardeerd.
Je ontvangt systematisch posts die aansluiten bij huidige voorkeuren en interesses. Wat leuk is, wordt herhaald.
Bubbel
Er ontstaat een filterbubbel van overeenstemming die goed voelt. Op die manier stimuleert Facebook herhalingsbezoek (of verslaving). Er kan een meerderheidsillusie ontstaan.
Alsof iedereen in onze omgeving het eens is met onze overtuigingen. Een andere strekking ontbreekt.
Samengevat kun je stellen dat Facebook een ‘superieure intelligentie’ heeft geschapen. Eentje die vaak precies weet wat we leuk vinden. Er is een keerzijde.
Ons eigen wereldje blijft klein, beperkt. We ontdekken minder nieuwe dingen. Dingen die net zo goed leuk kunnen zijn. Of veel leuker!
Serendipiteit
Destijds in de studio reageerde de presentator op het verhaal.
“Eigenlijk is het leuke van nieuws dat je een soort serendipiteit hebt. Dat je af en toe dingen tegenkomt dat je denkt: nou, was ik niet naar op zoek, maar het is toch grappig om te weten.”
Serendipiteit staat voor een toevallige ontdekking. Een nuttige, leuke en bruikbare vondst. Onbedoeld, onverwacht. Dat geeft frisse energie. Je wordt geprikkeld door nieuwe ideeën of inzichten. Je raakt geïnspireerd, gestimuleerd en gemotiveerd.
Suppen langs de kust
Vakantie Kroatië. 2018, op het eiland Krk. Bij de camping stuiten we toevallig op supboards. Ze zijn te huur. Stiekem lijkt ons dat niet zo spannend. Maar vooruit, we kunnen het een kans geven.
Dus we huren zo’n ding en gaan het water op. De suptocht leidt langs kleine natuurstrandjes, rustige plekjes en rotsformaties. We ontdekken een ‘eigen privébaai’, genieten van het uitzicht en zijn verkocht. Suppen is ons ding. Best onverwacht.
Dat is waarom we regelmatig onze koffers pakken. Terwijl social media (algoritmes) serendipiteit reduceren, doet reizen het tegenovergestelde. Nieuwe omgevingen, nieuwe situaties. Die reizen zijn een verrijking.
Spontane tripjes
Op vakantie gebeuren er sowieso vaak onverwachte dingen. Daar in Kroatië sneuvelen sommige kampeerspullen. Dit ongeplande feit brengt ons naar de Decathlon in Rijeka.
En warempel: ze hebben er supboards! Daar kwamen we niet voor. Maar hé, nu we er toch zijn… Voordat we het weten lopen we met een gloednieuw supboard uit de winkel.
Dit voorval brengt een onvoorziene kettingreactie op gang. Door het suppen landt het besef dat dagelijkse drukte/sleur in de marketing geen feit hoeft te zijn, maar een keuze is.
Suppen langs de kust kan ook. Dat mag best vaker. Misschien kunnen we iets met vakanties doen. Hier ontstaat de droom: dionvacation.
- Uiteindelijk hebben we echt afstand genomen van ingesleten, stressvolle gewoontes.Een stabiele basis met minder ballen in de lucht. Meer (vrije) tijd voor spontane tripjes.
- Omdat de wereld zoveel groter is dan onze bubbel. We weten dat we af en toe best op verkenningstocht mogen. We zien het wel of we dat willen op dat moment.
Zo heeft een supboard in Kroatië indirect orde op zaken gesteld. Patronen doorbroken. Levens vereenvoudigt en verrijkt. Een symbool van serendipiteit.
© dionvacation® • winterreismagazine
De magische ijsvloer tussen de bergen. De zon, hoog aan de hemel. Vrieskou en winterhitte bewegen dionvacation om door te gaan. Schaatsen op spiegelijs met temperaturen ver onder nul. Suppen op de oceaan onder een brandende winterzon. Dat soort uitersten laten je ervaren dat je lééft. Die levenslust delen we met plezier. Daarom publiceert de redactie van dionvacation reisblogs over schaatsreizen en winterzon.