Trainingsschema Weissensee: bekijk deze trainingen als voorbeeld

Met dit Trainingsschema Weissensee ontvang je een overzicht van trainingen als voorbeeld voor je eigen voorbereiding. Zo stoom je jezelf klaar voor de Alternatieve Elfstedentocht in januari. Dat vraagt toewijding.

Soms zie je in schema’s onderscheid tussen trainingen op basis van de doelen van de recreatieschaatsers. Maar dat onderscheid zit eerder in zaken als (sprong)krachtoefeningen en duurtraining naast het ijs.

De sportiefste en sterkste toerschaatsers plussen namelijk vooral in die extra trainingen. Kijk je puur naar trainingen op het ijs, dan volgen veel verschillende niveaus vergelijkbare schema’s. Dit is de basis:

Gemiddeld trainingsschema Weissensee

  • 2 keer in de week schaatsen. Bijvoorbeeld tweemaal 60 tot 100 minuten, of (richting) 100 rondjes.
  • 1 keer per week duurtraining buiten in een lage intensiteit, je kunt (opbouwend) 2, 3 of 4 uur fietsen.
  • 3 keer pieken op de fiets in de 10 weken vóór de tocht: in week 10, week 7 en week 4 van tevoren.
  • 3 keer pieken op de schaats in de 9 weken vóór de tocht: in week 9, week 6 en week 3 van tevoren.

Tijdens die drie piekweken kun je tot +225, +250 of +275 rondjes schaatsen met dweilpauzes tussendoor. Op de fiets tik je driemaal 4 tot 6 uur aan. De tussenliggende weken doe je ‘normaal’.

Door steeds ‘normale’ weken ertussen te houden voorkom je dat je jezelf afmat. Zorg ook voor rustdagen tussen het schaatsen. Schaats eventueel op dinsdag en vrijdag, of woensdag en zaterdag.

Fietsen doe je in het eerste geval op zondag en in het tweede geval op maandag. Zo heeft je lichaam steeds een dag of twee om te herstellen. En schakel je op tijd weer in voor behoud van spierkracht.

Oefen alvast regelmatig het schaatsen in treintjes, wanneer je het schaatsen redelijk onder de knie krijgt. Op de Weissensee ben je sterk afhankelijk van treintjes om het 200 km vol te houden.

Trainingen voor beginnende schaatsers

Voor een essentiële techniek moet je schaatslessen volgen met andere recreanten in een lesgroep. Schaats daarnaast nog een avond in de week waarop je puur meters maakt. Want dat is ook nodig.

Ga geleidelijk naar 100 rondjes per week. Het voordeel van een vast aantal rondjes aanhouden is dat je het effect van de lessen gaat merken. Als het goed is, doe je die 100 rondjes steeds iets sneller.

Bovendien vormen die 100 rondjes een soort graadmeter. Wie 100 rondjes schaatst in 100 minuten, schaatst theoretisch gezien snel genoeg voor de Weissensee. De redactie heeft dit zevenmaal getest.

Die 100 om 100 halen is natuurlijk nog geen garantie dat het gaat lukken in Oostenrijk. Buiten is alles anders (wind!). Daarom is het zo belangrijk dat je echt lange afstanden gaat fietsen in de buitenlucht.

Trainingsschema Weissensee: fitte en fanatieke schaatsers

  • 2 keer in de week schaatsen. Bijvoorbeeld tweemaal 60 tot 90 minuten, of (richting) 125 rondjes.
  • 1 tot 2 keer per week duurtraining (fiets, buiten), deels intensief. Bijvoorbeeld de 2e keer 90 minuten voluit.
  • 1 keer per week push-ups en touwtjespringen, eerst allebei 100x, langzaam opbouwend naar 300x.
  • 3 keer pieken op de fiets in de 10 weken vóór de tocht: in week 10, week 7 en week 4 van tevoren.
  • 3 keer pieken op de schaats in de 9 weken vóór de tocht: in week 9, week 6 en week 3 van tevoren.

Dankzij het toevoegen van de push-ups en het touwtjespringen maak je jezelf nog sterker en fitter. Daardoor kun je nog meer ‘hebben’. Je wint aan zelfvertrouwen en motivatie. Kom maar op.

Op de baan zoek je altijd treintjes of bussen op, maar net hoe je ze wil noemen. De uitdaging is om je spieren steeds opnieuw te prikkelen. Test verschillende treintjes uit. Kijk of je nog wat sneller kunt.

Goed om te weten

Dit is puur een voorbeeld van een trainingsschema Weissensee en daarmee geen ‘heilig’ document. Wat voor iemand heel goed kan werken, kan voor iemand anders wat minder goed werken.

Zie dit trainingsschema daarom puur als inspiratie en mogelijk als indicatie voor je eigen inspanningen. Er kunnen geen rechten of plichten worden afgedwongen op basis van dit schema.

Het volgen van een schema is op eigen risico en geeft geen garanties. Overweeg als beginner om eerst eens de Prestatietocht Weissensee uit te rijden (100 km). Gelijk 200 km is bijzonder pittig.

Hoelang mag je doen over de alternatieve Elfstedentocht?
Dit is de benodigde schaatssnelheid om de Weissensee uit te rijden
Dit is er wat er mis kán gaan bij je Alternatieve Elfstedentocht

deze reisblog delen

Gerelateerde reisblogs

Kaiserwetter van betekenis bij forse ijsdikte Weissensee tot 55..
Totale lockdown, datum bekend waarop besluit over Alternatieve..
Slecht nieuws voor de Weissensee, Oostenrijk compleet..

© dionvacation® • winterreismagazine

De magische ijsvloer tussen de bergen. De zon, hoog aan de hemel. Vrieskou en winterhitte bewegen dionvacation om door te gaan. Schaatsen op spiegelijs met temperaturen ver onder nul. Suppen op de oceaan onder een brandende winterzon. Dat soort uitersten laten je ervaren dat je lééft. Die levenslust delen we met plezier. Daarom publiceert de redactie van dionvacation reisblogs over schaatsreizen en winterzon.

Lekker leesvoer

IJskeuring Weissensee terwijl ijsdikte westelijke deel..
Alternatieve Elfstedentocht schaatsen Luleå: informatie..
Schaatsen op de Weissensee in Oostenrijk: dit zijn de regels op..

Maandtopper Schaatsvakantie

Gunstige ‘weergod’, je kan nu schaatsen op de Weissensee!
Reacties

Meest gelezen reisblogs

Wending door hevige sneeuwval: eerste Alternatieve..
2023 Alternatieve Elfstedentocht Weissensee: programma..
Hoelang mag je doen over de alternatieve Elfstedentocht?
Dit is de benodigde schaatssnelheid om de Weissensee uit te..
3 kledingtips voor het schaatsen van een tocht op de Weissensee

Recente blogs over reizen

Wending door hevige sneeuwval: eerste Alternatieve..
‘Geweldig ijsnieuws’, groot optimisme over ijs en #AEW23
Weekverslag: snel herstel ijsoppervlak biedt..
Hoe is het ijs op de Weissensee? IJs-teamlid geeft update
Gunstige ‘weergod’, je kan nu schaatsen op de Weissensee!

Aanbevolen leeslijst

Wending door hevige sneeuwval: eerste Alternatieve..
Trainingsschema Weissensee: bekijk deze trainingen als..
Ronacherfels: hemels plekje bij het ijs van de Weissensee, het..
Activiteit Weissensee: bergwandeling naar almhut Alm hinterm..
3 kledingtips voor het schaatsen van een tocht op de Weissensee

Dit is dionvacation

Winterreismagazine. IJskoud en loeiheet. Internationale schaatsreizen, tropische strandbestemmingen. Hét platform voor jouw schaatsvakantie of winterzon. Van betoverende en bevroren bergmeren tot hagelwitte, goudgele en gitzwarte stranden. Omarm de kilte rond het ijs en voel de warmte onder de winterzon. Ervaar de levenslust. Slijp de ijzers, smeer je in. Reis mee naar bijvoorbeeld Bali of de Weissensee.

Loeihete reisblogs

De Tibumana-waterval hoort op je lijstje van watervallen Bali
Quad huren Zakynthos: is dat te doen? 5 tips voor komende zomer
Dit zwembad bij Bali heeft een glazen bodem boven de Indische..
Hotspot: deze self-service yoghurtijssalon met talloze..
Watervallen Bali: is de Tegenungan-waterval een of géén..

IJskoude reisblogs

Schaatsen Weissensee 2023: inschrijven Alternatieve..
Dromerige winter Weissensee, terwijl het seizoenseinde is..
Schaatsen en skiën: beginnen met wintersport bij deze 3..
Kaiserwetter van betekenis bij forse ijsdikte Weissensee tot 55..
Dagje schaatsen: lunchen boven op de bergpas tussen Italië en..

Reisblogs zoeken